De NS-Business Card verovert ondernemend Nederland

NS / N=5

Bekijk deze campagne op pagina 52 van het SAN Jaarboek 2015.

Adverteerder
NS
Titel
Vervoer
Bureau
N=5
Account
Willemijn Reuvers, Astrid Witteveen
Copy
Maureen van den Akker
Art
Neeltje Vervoort, Bart Kooij
Strateeg
Joris Gruiters
Opdrachtgever
Ernestine Bax, Sophie van den Elsen, Marieke Nijhoff, Robert van Hemmen, Sander Kemps
Illustraties
Mardo El Noor
In samenwerking met
Initiative
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van NS
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van N=5
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Business-to-Business
Meer Business-to-Business inzendingen

Business-to-Business

Doelstelling

Ondernemers verkiezen nog altijd de auto boven de trein en hebben maar weinig kennis van en interesse in de zakelijke reisoplossing van NS: de NS-Business Card. Het veroveren van deze markt was daarom in 2015 hét speerpunt voor NS. Ondanks de lage bekendheid van de NS-Business Card en de lage overweging voor zakelijk reizen met NS binnen de doelgroep, hingen aan de campagne direct zware omzetdoelstellingen.

Doelgroep

Beslissers in kleinzakelijke markt en zzp'ers, werkzaam in zakelijke en financiële dienstverlening.

Strategie/Concept

Ondanks de zware omzetdoelstellingen is de focus van de campagne gelegd op de, voor de doelgroep vaak nog onbekende, voordelen van de NS-Business Card. Geen promoties pushen, maar werken aan inhoudelijke bekendheid, om zo evengoed - of zelfs meer - sales te genereren. Met een concept dat ver weg blijft van traditionele zakelijke campagnes (lees: mannen in pakken, werkend bij grote bedrijven). Een eerder onderzoek onder de doelgroep leerde ons dat zij zich hier totaal niet door aangesproken voelen. Daarom kozen we voor een opvallend concept dat meer weg heeft van een consumentencampagne dan van een zakelijke. Met een speelse, vrolijke en frisse grafische stijl brachten we de USP's van de NS-Business Card op opvallende wijze onder de aandacht.

Media- en middelenstrategie

Met een tag-on achter een themacommercial van NS werd bekendheid opgebouwd voor de NS-Business Card onder een brede zakelijke doelgroep. Dit werd gecombineerd met een zeer getargete aanpak op de kleinzakelijke markt en zzp'ers om de specifieke voordelen van de kaart te communiceren. Onder meer door een samenwerking met Elsevier Media op het event Social Enterprise Day, online (o.a. elsevier.nl en beurs.nl) en in print (o.a. Sprout, Elsevier, Management Team). Samen met radio (o.a. BNR), e-dm's, dm's en continue online aanwezigheid (op basis van geotargeting van IP-adressen < 5 km rond stations) werd de doelgroep overtuigd van de voordelen van de NS-Business Card. De banners werden opgevolgd via retargeting met een speciaal aanbod.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen