De natuur vraagt om Euro 6

De natuur vraagt om Euro 6

Categorie
Business-to-Business
Adverteerder
Mercedes-Benz Trucks / Mercedes-Benz Nederland B.V.
Bureau
N=5
Jaar
2012
Paginanummer
54

Nominatie 2012

Doelstelling

Geef op een opvallende manier bekendheid aan het feit dat Mercedes-Benz nu al trucks heeft met Euro 6-motoren. Euro 6 is de nieuwste Europese milieunormering voor trucks, die per 1 januari 2014 ingaat.

Doelgroep

Primair: transportondernemers en fleetowners; secundair: Nederlandse samenleving.

Concept

Mercedes-Benz loopt altijd voorop met nieuwe technieken, zo ook met Euro 6. Deze motoren zijn een stuk schoner en beter voor het milieu, maar ook duurder in aanschaf. Hoe overtuig je de doelgroep - in een tijd waarin de transportsector flink onder druk staat - om nu al over te stappen op Euro 6? Juist: met keiharde financiële argumenten. Want doordat de motoren schoner zijn, krijg je toegang tot strenge milieuzones zoals de Maasvlakte, korting op de vrachtwagentol in Europa en nu ook nog een aantrekkelijke subsidie. Om deze harde en zakelijke argumenten te communiceren, kiezen we voor een zeer opvallende en voor de branche vernieuwende aanpak. Het wordt de eerste campagne gemaakt door de natuur. Op de Veluwe hebben we posters met sjablonen op de grond gelegd met wat modder langs de randen. Vervolgens hebben de verschillende dieren met hun modderige poten het echte werk gedaan. De 'making of' is op film vastgelegd en vormt de basis van de campagne.

Media- en middelenstrategie

Ook hier een voor de branche vernieuwende aanpak met een belangrijke rol voor pr en online om met minder dan € 50.000,- maximaal effect te realiseren. De 'making of'-film is gericht verspreid en door alle relevante truckmedia en ver daarbuiten opgepikt (online en offline). Social media hebben daar een cruciale rol in gespeeld. Vanwege de vele internationale reacties is ook een Engelstalige versie gemaakt. De door de natuur gemaakte posters zijn op een belangrijke truckbeurs gebruikt, midden in het hart van de doelgroep. JCDecaux was zo enthousiast dat ze ook gratis als abri zijn ingezet. Met een QR-code werd de poster aan de film gelinkt. Om de specifieke doelgroep gericht te bereiken, is een dm ingezet in de kern van de doelgroep.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken