DE LUCHTMACHT. EÉN TEAM. EÉN TAAK.

DE LUCHTMACHT. EÉN TEAM. EÉN TAAK.

Categorie
Personeel
Adverteerder
Koninklijke Luchtmacht
Bureau
ARA
Jaar
2009
Paginanummer
466

Winnaar 2009

Doelstelling

Maak de Luchtmacht toegankelijker voor jongeren door ‘de wereld van de Luchtmacht’ open te stellen. Waardoor meer jongeren de Luchtmacht overwegen als potentiële werkgever.

Doelgroep

Primair: jongeren van 17 t/m 27 jaar, laatste jaar VMBO tot WO opgeleid en/of doorstarters die een carrièreswitch willen maken. Secundair beïnvloeders (ouders, decanen en peers). Tertiair: jongeren 14 t/m 16 jaar, op weg naar de sollicitatiegerechtigde leeftijd.

Concept

Communicatiestrategie: We creëren toegankelijkheid door dichter op onze doelgroep te gaan zitten. Dichter op hun taal, mediagedrag en belevingswereld. Van informeren naar beleven. Personeelswerving is effectiever als potentiële medewerkers de organisatie en de banen indringend kunnen ervaren. Concept: Paul maakt jongeren wegwijs in de wereld van de Luchtmacht. Op tv en online. Via zijn vragen aan Luchtmachters focussen we op de beleving van de baan en van de Luchtmacht. Zoals “Hoe voelt het om te vliegen?” De antwoorden van de Luchtmachters worden verbeeld door metaforen. Alsof we even in hun hoofd kunnen kijken en zien wat ze denken. Via metaforen kunnen we ook de kicks verbeelden van beroepen die ogenschijnlijk saaier zijn en geven we de campagne een eigen gezicht. Allerlei beroepen en vakgebieden (techniek, logistiek) komen voorbij. Ook cultuuraspecten als teamsfeer. Voor beinvloeders (decanen en ouders) maakten we commercials met Paul en Luchtmachters die net terug uit Afghanistan zijn. Op de site is meer informatie over uitzending te vinden. De backbone van de campagne is de belevenissite Base-X, een virtuele Luchtmachtbasis. Je kunt er ervaren hoe het is in de verkeerstoren, een F-16, de werkplaats, de fitnessruimte enz. Naast vele 3D modellen van materieel kun je ruim 25 beroepen ‘ervaren’. Of serious games spelen rond belangrijke vaardigheden en competenties. De tv-commercials hebben (samen met vele andere middelen) een drive to web-functie. Op Base-X ervaar je hoe exciting de Luchtmacht is (emotie). Base-X is er ook voor vele latente zoekers. Je klikt door naar werkenbijdeluchtmacht.nl als je toe bent aan de feitelijke informatie (ratio).

Media- en middelenstrategie

De beleving trekken we door in de media- en middelenstrategie. Dus naast massamedia zoals tv (primaire doelgroep en beïnvloeders) benaderen we de doelgroep op locaties en momenten waar ze het meest ontvankelijk zijn. Om zo een plek te verwerven in hun belevingswereld. Gericht via Search of banners. Maar ook contentintegratie, en homepage take-overs brengen de doelgroep naar Base-X. Daarnaast brengen we stukjes content vanuit Base-X naar de doelgroep toe. Om ze vervolgens via die content Base-X in te trekken. Zo kun je op de Koninklijke Luchtmacht Hyve videocontent, games en pimps voor je eigen Hyves profiel vinden. We plaatsten serious games direct op een spelletjessite. We bieden downloads aan, en content en games op het X-Box live platform en we zetten een F-16 te koop op Marktplaats.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken