De (KiKa) Berentribune

De (KiKa) Berentribune

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
STICHTING KINDEREN KANKERVRIJ (KIKA) SAMEN MET MSD NEDERLAND EN SC HEERENVEEN
Bureau
Joe Public Take-Away Advertising
Jaar
2020
Paginanummer
318

Winnaar 2020

Doelstelling

Als gevolg van Corona mist Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) donaties. Geneesmiddelenbedrijf MSD en jarenlange partner van KiKa trekt zich dit lot aan. Met een opvallende actie vragen ze gezamenlijk aandacht voor kinderen met kanker om zo extra donaties binnen te halen. Tegelijkertijd voor MSD een kans om zichtbaarheid te geven aan de langlopende samenwerking met KiKa en zo ook hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Dit geeft een boost aan de interne betrokkenheid en trots van hun medewerkers.

Doelgroep

Iedereen die wil bijdragen aan een maatschappelijk doel en Heerenveenfans in het bijzonder.

Merkomschrijving

Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) zet zich in voor het vergroten van de overlevingskans van kinderen met kanker. MSD zet zich als grootste geneesmiddelenbedrijf in Nederland ook in tegen kanker en neemt daarin ook breder haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Concept

Door de coronamaatregelen is het in 2020 voor goede doelen en dus ook voor KiKa amper mogelijk om fondsenwervende evenementen te organiseren. Het profvoetbal is hervat, maar de stadions blijven leeg. Treurig, maar ook een uitgelezen kans voor KiKa en MSD om samen met sc Heerenveen (ook langlopende partner van KiKa) een opvallende actie te initiëren: MSD schenkt 15.000 KiKaberen (gelijk aan het aantal kinderen dat in Nederland met kanker in aanraking is gekomen), voor de gelegenheid getransformeerd tot sc Heerenveenfans, inclusief clubshirt. De hele tribune wordt gevuld met deze speciale beren die worden verkocht via www.kikaberenactie.nl. De totale opbrengst komt ten goede aan KiKa.

Media- en middelenstrategie

De actie heeft op het juiste moment ingespeeld op het heersende sentiment: het gemis van het bijwonen van voetbalwedstrijden, de urgentie om geld in te zamelen voor het goede doel en de aaibaarheid van de beren als voetbalfans. Door de inzet van PR en met een item op CNN Live gaat de actie de hele wereld over. Via impactvolle campagnevideo's komen de beren als echte Heerenveensupporters tot leven. Deze video's worden gedeeld via de social kanalen van KiKa, MSD en sc Heerenveen. Ook de medewerkers van KiKa, MSD en sc Heerenveen worden actief betrokken en helpen mee met het volzetten van de tribunes met de 15.000 beren.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken