De EK-selectie van McDonald’s

De EK-selectie van McDonald’s

Categorie
Excellent
Adverteerder
McDonald’s Nederland
Bureau
TBWANEBOKO
Jaar
2012
Paginanummer
256

Doelstelling

Nederland eet tijdens het EK thuis. Zorg dat de bezoekersaantallen toch hoog blijven en realiseer een omzetstijging.

Doelgroep

Alle Oranje-fans

Concept

In een Oranje-landschap van bedachte wegwerppremiums valt McDonald's positief op door uit te gaan van eigen kracht: lekker eten maken. McDonald's ontwikkelt de EK-selectie en laat met deze Oranje-producten op relevante wijze zien vierkant achter Oranje te staan. De McDonald's EK-selectie bestaat uit de EK-burger in de vorm van een voetbalbroodje, de Oranje Milk Shake en de McFlurry met rode, witte, blauwe en oranje M&M's. Het laatste teamlid is de EK Snackbox: een speciaal voor het EK ontwikkelde meeneemdoos met bitterballen en Chicken McNuggets om te delen met je vrienden. Door het assortiment aan te passen op het Oranje-sentiment in plaats van alleen Oranje-merchandise te voeren, creëert het merk het perfecte platform voor de populairste EK-campagne.

Media- en middelenstrategie

De campagne laat zien dat McDonald's net zo Oranje is als de supporters. In de commercial gaan drie fans wat ver in hun voorliefde voor Oranje. De eindscène is bij iedere poulewedstrijd toegespitst op de tegenstander, en natuurlijk plagen we Duitsland een beetje extra. In het eerste reclameblok na de uitschakeling van Nederland zendt McDonald's een troostende variant uit. Zo sluit McDonald's telkens opnieuw aan bij het heersende sentiment. Ook door een Oranje-icoon te claimen zetten we McDonald's neer als echte Oranje fan. Als Hap-Holland-Hap speelt het populaire voetballied Hup-Holland-Hup een rol in de commercials. Door de liedtekst af te maken op Facebook kunnen fans 2 kaarten winnen voor een Oranje-wedstrijd. In overige middelen, van verpakkingen tot outdoor, zorgt het Oranje-thema voor relevantie en optimale herkenning. Advertenties met kortingscoupons in print en digitale media geven een extra bezoekimpuls. McDonald's realiseert een flinke omzetstijging en keert de trend van dalende bezoekersaantallen tijdens EK-wedstrijden. Dat resulteert in meer dan 135.000 extra bezoeken.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken