De Bekendste Burger

De Bekendste Burger

Categorie
Retail
Adverteerder
McDonald's Nederland
Bureau
Tribal DDB & TBWANEBOKO
Jaar
2012
Paginanummer
438

Nominatie 2012

Doelstelling

Versterk de emotionele band van de doelgroep met het merk McDonald's. Betrek ze bij het merk met een co-creatie campagne. Realiseer minimaal 10.000 deelnemers en 100.000 stemmen.

Doelgroep

Alle burger-liefhebbers in Nederland, want wie wil er nou niet de Bekendste Burger van Nederland zijn, met jouw eigen burger op het McDonald's menu?

Concept

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis hadden fans invloed op McDonald's grootste icoon: de burger. Online maakten zij hun eigen burger door uit 70 ingrediënten te kiezen en hem te delen via social media om stemmen te werven. Een jury van experts - waaronder BN'er Martijn Krabbé - koos 3 finalisten uit de 10 burgers met meeste stemmen. De uiteindelijke winnaar, James Zeelenberg met zijn McMood, genoot een week lang van de Bekendste Burger status. Zijn burger stond op het McDonald's menu, hij woonde 1 week in een echte villa én hij was de ster in zijn eigen tv-commercial en point of purchase (POP) materiaal. Kortom James was de Bekendste Burger van Nederland.

Media- en middelenstrategie

De campagne kende 5 fases: het teasen, de burger maken, het jurymoment, de battle tussen de finalisten én de winnende burger op het menu. Gedurende al deze fases is de campagne geïntegreerd neergezet met digitaal als hart van de campagne (actiesites, banners, search, sociaal, mobiel). Dit werd ondersteund door TVC, tag-ons, POP, outdoor en pr (online en offline). Het overall resultaat overtrof alle doelstellingen: 115.000 deelnemers (meer dan 10x zoveel als de verwachting) en 750.000 stemmen. De Facebook pagina was de snelste nationale groeier in mei 2012 en het aantal Facebook fans steeg tijdens de co-creatie fase van 2.000 naar 35.000 fans (zonder geforceerd om likes te vragen). Alles bij elkaar resulteerde dit in een commercieel succes: de verkoop van de McMood lag 9% boven de doelstelling.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken