Dag Rommel

Dag Rommel

Categorie
Retail
Adverteerder
IKEA
Bureau
LEMZ
Jaar
2015
Paginanummer
366

Doelstelling

Positioneer IKEA - met haar handige opbergoplossingen - als partner voor een beter dagelijks leven thuis. De campagne moet resulteren in een sterker merk en meer traffic naar de winkels en website.

Doelgroep

Heel Nederland.

Concept

Rommel in huis is één van de grootste ergernissen. Vreemd genoeg zien we vaak wel rommel van anderen, maar niet die van onszelf. Dit fenomeen hebben we 'rommelblindheid' genoemd. En met de campagne 'Dag Rommel' pakt IKEA rommelblindheid aan. Via handige oplossingen en tips helpt IKEA Nederlanders op te ruimen voor elkaar. IKEA Nederland ontwikkelt en lanceert wereldwijd ook een eigen Emoticons-app om rommel in huis op een leuke manier bespreekbaar te maken. De IKEA Emoticons-app heeft meer dan honderd emoticons van producten en voorwerpen in en rond het huis.

Media- en middelenstrategie

IKEA helpt Nederlanders in negen weken om op te ruimen. Iedere week staat er een andere ruimte in huis centraal. Drie tv-commercials - die in selfie-stijl gefilmd zijn - vormen de basis van de campagne die verder ondersteund wordt op video, radio, online (video) en via de IKEA-kanalen (IKEA.nl, social media en IKEA FAMILY). Ook alle stores staan tijdens de campagne in het teken van Dag Rommel met goede opbergoplossingen op alle afdelingen. Interieurontwerpers van IKEA houden wekelijks een live twitterspreekuur en Nederlandse videobloggers geven tips hoe je de verschillende ruimtes in je huis het beste kan opruimen en indelen.
De inzicht- en impactvolle aanpak van de campagne resulteert in de hoogst gemeten scores van de afgelopen drie jaar, met hoge herkenning, betrokkenheid, talkability en onderscheid in boodschap. Naast een bijdrage aan een sterker merk zorgt het voor extra traffic naar de winkels en website.
De internationale lancering van de IKEA Emoticons-app resulteert via PR in 33 miljoen media-impressies en meer dan 600.000 views van de introductiefilm. De app eindigt in de App Store als #1 download in Nederland en in de top 10 van zes landen.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken