Chicken Tonight – Een potje nostalgie!

Chicken Tonight – Een potje nostalgie!

Categorie
Fast Moving
Adverteerder
CHICKEN TONIGHT
Bureau
Alfred International
Jaar
2020
Paginanummer
260

Nominatie 2020

Doelstelling

Verhoog de mentale aanwezigheid van Chicken Tonight, door het merk weer duidelijk op de kaart te zetten.

Doelgroep

Heel Nederland. Van studenten tot drukke huishoudens tot senioren: als een makkelijke maaltijdoplossing wordt Chicken Tonight door alle lagen van de bevolking gegeten.

Merkomschrijving

Chicken Tonight is een icoon uit de jaren 90, bekend van de memorabele tune 'I feel like Chicken Tonight!' met bijbehorende kippendans. Vandaag de dag is het merk echter bij velen van de radar verdwenen. Veel mensen denken zelfs dat het niet meer bestaat, omdat het merk al in geen tijden heeft gecommuniceerd, en omdat potten saus tegenwoordig minder on trend voelen dan moderne maaltijdboxen. Tijd om heel Nederland duidelijk te maken dat Chicken Tonight terug van nooit weggeweest is.

Concept

Chicken Tonight kiest de rol van onbevangen vrijbuiter in een wereld van serieuze foodgiganten. Het merk heeft niet de budgetten van de Knorrs en de Honigs van deze wereld, en wil dit compenseren met impact. Te beginnen bij de belofte. Anders dan de ogenschijnlijk limiterende merknaam doet vermoeden wordt ingezet op bereiding zónder kip. Zo'n boodschap valt op, geeft Chicken Tonight iets actueels en stuurt de aandacht van consumenten scherp richting de merknaam. Vervolgens besluit Chicken Tonight haar nostalgische imago zelfrelativerend te omarmen, want het verhaal wordt geserveerd in een spectaculaire jaren 90 talkshow-setting, in bijpassend 4:3 beeldformaat. Hierin interviewt talkshowhost Terry Stinger een man die Chicken Tonight zonder kip wil, tot frustratie van zijn partner. Buurvrouw Anja weet er echter wel raad mee.

Media- en middelenstrategie

Een klein budget vraagt om scherpe keuzes, en merkbouwen vraagt om audiovisuele middelen. Om maximaal rendement te halen uit mediageld wordt zuiver ingezet op televisie, online video en social content. Er wordt bovendien een 99-seconden OLV ontwikkeld, die zonder media-ondersteuning wordt weggezet vanuit de verwachting dat de opvallende stijl en humor velen moeten kunnen verleiden tot earned aandacht. En met succes. Naast vakmedia wordt de video opgepikt door diverse blogs, en op Twitter en YouTube regent het complimenten. Nederland wordt wel blij van een lekker potje nostalgie!
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken