Burgerforum Kiesstelsel

Ministerie van Binnenlandse Zaken / ARA Groep

Bekijk deze campagne op pagina 324 van het SAN Jaarboek 2006.

Adverteerder
Ministerie van Binnenlandse Zaken
Titel
TV commercials, Illustraties
Bureau
ARA Groep
Account
Sanja Karreman, Marouschka Booy
Copy
Helmut Vleugels, Mat Rodrigo
Art
Rob van Vijfeijken.
Strateeg
Ton Rodenburg
Opdrachtgever
Cora van der Meer, Jan van Schagen, Marleen Fessum, Martijn Vroom
Illustraties
Bureau ARA Groep Account Sanja Karreman, Marouschka Booy Copy Helmut Vleugels, Mat Rodrigo Art Rob van Vijfeijken. Strateeg Ton Rodenburg RTV-producer Moving Magic Illustraties Jos Collignon
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van Ministerie van Binnenlandse Zaken
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van ARA Groep
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie inzendingen

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Werf onder de Nederlandse bevolking 140 leden van een te vormen Burgerforum. Dat Burgerforum moet het kabinet adviseren over ons kiesstelsel. Moet het anders of moet het zo blijven? De leden van het Burgerforum krijgen een korte opleiding en moeten vervolgens de mening van het volk meenemen in hun advies dat eind 2006 aan de minister gepresenteerd werd.

Doelgroep

De Nederlandse burgers (met stemrecht).

Strategie/Concept

Voer massamediaal campagne om het Nederlandse volk op te roepen mee te praten over het kiesstelsel. Allereerst om de leden van het forum te faciliteren (zij moeten immers de mening van het volk peilen). En om recht te doen aan de onderliggende doelstelling: vergroot de betrokkenheid van de Nederlander bij de politiek. In de campagne interesseren we de burger door het geven van aansprekende meningen en ideeën. Bovendien was er een bijzondere, herkenbare en breed toepasbare vorm nodig. Er is gekozen om van Nederland een gezicht te maken. De stem van het volk is letterlijk visueel gemaakt. In alle uitingen praat Nederland: geeft Nederland een mening.

Media- en middelenstrategie

Gestart is met een persoonlijke mailing namens de minister (dhr. Pechtold) naar 50.000 stemgerechtigde burgers. De dag na de installatie van 140 Burgerforum leden is er om bekendheid te genereren paginagroot geadverteerd in alle opiniërende dagbladen en vakbladen. Hierna volgde een advertorial in alle huis-aan-huis bladen. In de fase van interactie tussen het Burgerforum Kiesstelsel en het publiek was er ondersteuning in de vorm van een TV-commercial, buitenreclame, boomerangcards en webvertising. De campagne is doorgetrokken op de site. De site www.nederlandpraatmee.nl vormde de ruggegraat van de campagne: informatief, interactie dmv een forum etc.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen