Breakology. Hoe Coke Light haar Nederlandse fans weer aan de Coca-Cola Light break kreeg

Breakology. Hoe Coke Light haar Nederlandse fans weer aan de Coca-Cola Light break kreeg

Categorie
Fast Moving
Adverteerder
COCA-COLA NEDERLAND – COCA-COLA LIGHT
Bureau
UM Nederland
Jaar
2021
Paginanummer
230

Doelstelling

Het aantal light-drinkers in de frisdrankenmarkt is de laatste jaren snel gegroeid. Coke Light wist daar onvoldoende van te profiteren en wilde de voorkeur en drinkintentie substantieel verhogen door weer top-of-mind te komen bij (voormalige) fans

Doelgroep

Light drinkers. Vaak vrouwelijke kopers (30-49) in huishoudens met hogere inkomens

Merkomschrijving

Coca-Cola light is grondlegger van de markt van suikervrije frisdrank en nog steeds beroemd om de iconische Coca-Cola Light break. Door minder aandacht verloor het merk echter de trouwe kopersgroep uit het oog

Concept

Onderzoek leert dat 62% van de Nederlandse vrouwen 30-50 zich tegenwoordig schuldig voelt bij het nemen van een pauze. Juist die break kan alléén ge-owned worden door Coke light en in 2021 werd deze dus weer de Hero van de campagne. In een exclusieve samenwerking met Talpa network werd het concept “Breakology” lokaal ontwikkeld om Coke Light weer top-of-mind te maken en de Nederlandse doelgroep te inspireren vaker een break te nemen

Media- en middelenstrategie

We kozen voor een strategie in het hart van de doelgroep. Volle focus op de light-drinkers die we voorheen zo goed kenden, maar de afgelopen jaren uit het oog zijn verloren. Alle relevante mediamerken van Talpa Network werden ingezet met een strategie die 4 fases kende:
Fase1-Onderzoek. Hier bleek dat de doelgroep zich bezwaard voelt een break te nemen en daar nauwelijks aan toe komt.
Fase2-Crash Course. Nienke Plas bewijst dat een break belangrijk is en laat zien hoe je die kan inbouwen “just because”. Content werd verspreid op bekende break-platforms als Instagram (stories) en Linda (advertorials) en uiteraard kozen we qua timings de juiste break momenten gedurende de week.
Fase3-Test&Reward. Aangejaagd door video en digitale audio, maakte bezoekers op Coca-Cola.nl kans op een tijdschriftabonnement om een break goed te benutten. Op dit punt in de campagne leerde Coca-Cola haar doelgroep ook persoonlijk kennen.
Fase 4-Break Content. Samen met Tonny Media werden video’s en podcasts ontwikkeld in het format “De kleine pauze”. O.a. Maxim Hartman en Nienke Plas namen de luisteraar mee terug in de tijd, naar schoolherinneringen die een lach op je gezicht brengen. De Break Content werd aangejaagd in social, digital audio,radio en via Linda.nl
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken