Brand Voting

Brand Voting

Categorie
Corporate, Employer Branding & Internal Communication
Adverteerder
BrandAsset Consult
Bureau
Y&R Not Just Film
Jaar
2010
Paginanummer
78

Nominatie 2010

Doelstelling

Merkenonderzoek BrandAsset Valuator top of mind maken onder marketeers.

Doelgroep

Primair alle merkmanagers van Nederland, secundair alle stemgerechtigden.

Concept

Met de online stemwijzer brandvoting.nl kun je in de aanloop naar de verkiezingen testen of je favoriete merken overeenkomen met je favoriete politieke partij. Brandvoting.nl is gebaseerd op het gerenommeerde merkenonderzoek BrandAsset Valuator. Dit onderzoek meet merkvoorkeuren van ruim 1.500 respondenten over ruim 1.000 merken, waaronder de grootste politieke partijen. Daardoor kan brandvoting.nl op basis van jouw merkkeuzes voorspellen wat je stemgedrag is. Kies je Old Amsterdam, Jupiler, Häagen-Dazs, nrc.next en Elsevier, dan stem je hoogstwaarschijnlijk VVD. Kies je Maaslander, Brand, Ben & Jerry's, de Volkskrant en Happinez, dan kan het haast niet anders dan dat je GroenLinks stemt.

Media- en middelenstrategie

In Adformatie werd een serie artikelen gepubliceerd waarin lijsttrekkers door brandvoting.nl van merkadvies werden voorzien. Via Twitter en Facebook kon de uitslag van de stemtool worden gedeeld. Waar kiezers normaal gesproken huiverig zijn hun politieke voorkeur te delen, bracht de onconventionele combinatie van merken en politiek juist een discussie op gang waarbij velen hun ware stemgedrag prijsgaven. Zo is met een zeer beperkt budget in twee weken een enorme hoeveelheid publiciteit voor het onderzoek gerealiseerd. Brandvoting.nl werd een onderwerp in zowel de vakpers als de landelijke media: van Bright tot Molblog, van NOS Journaal tot Editie NL. Binnen twee dagen trok brandvoting.nl al meer dan 50.000 bezoekers. Het sitebezoek liep op tot 138.252 unieke bezoekers met een gemiddelde bezoekerstijd van zes minuten. Op Twitter was Brand Voting een van de meest besproken onderwerpen in de aanloop naar de verkiezingen.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken