Brand trust

Brand trust

Categorie
Durables
Adverteerder
PON'S AUTOMOBIELHANDEL (VOLKSWAGEN)
Bureau
DDB & Tribal Amsterdam / Achtung! mcgarrybowen Amsterdam
Jaar
2016
Paginanummer
198

Winnaar 2016

Doelstelling

2016 was op zijn zachts gezegd een moeilijk jaar voor Volkswagen. Als 'sjoemelsoftware' verkozen wordt tot woord van het jaar, moet je als merk flink aan de bak om ervoor te zorgen dat de afstand die is ontstaan tussen het merk en het publiek weer wordt verkleind. Door mensen te herinneren aan de liefde die zij hebben voor hun Volkswagen, gaven we de sympathie die het merk in zich draagt een passend podium en droegen we bij aan het herstel van merkvertrouwen op lange termijn.

Doelgroep

Heel (autorijdend) Nederland.

Concept

Het vertrouwen in Volkswagen als bedrijf stond onder druk, maar het merk heeft nog steeds bij veel mensen een bijzonder plekje in hun hart. Volkswagen is voor mensen meer dan zomaar een automerk. Deze oprechte liefde voor het merk wilden we graag laten zien. Daardoor focust de campagne zich op emotionele verbondenheid en empathie, waarbij we ook de mensen zelf een podium geven. Laat hun het verhaal over ons vertellen.

Media- en middelenstrategie

Dat de liefde voor Volkswagen diep zit, wordt in de commercial geïllustreerd met een jongen die zijn date imponeert door haar thuis te brengen in de Kever van zijn vader. Om te zorgen dat zijn pa niet ontdekt dat hij de Kever leent, rijdt de jongen achterstevoren terug. De kilometerteller zal zo niks verklappen. Aan de auto zal vader de extra kilometers ook niet aflezen; het is immers een Volkswagen. In content en documentaires stonden waargebeurde, dierbare herinneringen centraal, steeds van twee mensen en hun Volkswagen. Online lanceerden we een documentaire rondom twee markante vrienden met een onvoorwaardelijke liefde voor hun Volkswagen bus, in goede én slechte tijden. Deze aanpak kreeg een vervolg op TV met vier mini-documentaires, inhoudelijk afgestemd op de context van de zenders. Voor social ontwikkelden we content waarmee we elke week weer een unieke manier vonden om fans uit te lokken hun eigen herinnering te delen. De meest bijzondere werden beloond met een heuse trip down memory lane, die werd vastgelegd en als social content werd ingezet.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken