BOB Sport

BOB Sport

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Rijksoverheid/Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Bureau
N=5 KONG
Jaar
2012
Paginanummer
384

Nominatie 2012

Doelstelling

Maak ook als je gaat sporten met elkaar een Bob-afspraak.

Doelgroep

Autobestuurders van 18 jaar en ouder.

Concept

Heel Nederland kent de Bob en vindt het normaal dat de Bob-afspraak gemaakt wordt wanneer mensen samen met de auto uitgaan naar een horecagelegenheid. Het maken van een Bob-afspraak als je een sportkantine bezoekt of samen gaat sporten, is echter nog minder gebruikelijk. De campagne wil daarom ook sporters aanzetten tot het maken van een Bob-afspraak. Onderzoek laat zien dat als onderling goed wordt afgesproken wie na de wedstrijd de Bob is, de kans op rijden onder invloed aanzienlijk kleiner wordt. En daarmee wordt de veiligheid op de weg aanzienlijk verhoogd. Daarom laat de campagne op een positieve manier zien hoe belangrijk het is dat ook bij het sporten duidelijk wordt afgesproken wie de Bob is. En dat de Bob tijdens de 'derde helft' zich houdt aan de afspraak '100% Bob, 0% op'.

Media- en middelenstrategie

Het massale bereik van tv, radio en outdoormedia is gebruikt om op impactvolle en sympathieke wijze het publiek te wijzen op het belang van een Bob-afspraak. Vervolgens zijn diverse middelen ingezet om de Bob op locatie, in de sportkantines, te herinneren aan het belang van een dergelijke afspraak. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat dergelijke 'reminders' ervoor zorgen dat mensen makkelijker het gewenste gedrag vertonen. In 2012 is de campagne in de vorm van een pilot gelanceerd. Bezoekers van voetbal-, hockey-, tennis- en korfbalclubs in vijf provincies zijn tijdens de pilot 'Bob in de kantine' aangespoord om alcoholvrij te rijden en met elkaar af te spreken wie als de Bob zijn sportvrienden veilig naar huis brengt. Uit evaluatie blijkt dat deze aanpak succesvol is: steeds meer sportkantinebezoekers stappen nuchter achter het stuur en het aandeel zware drinkers is gehalveerd. Zowel bij de betrokken overheden als bij de georganiseerde sport is er een breed draagvlak voor voortzetting van de samenwerking. Automobilisten met een Bob-afspraak blijken het vaakst nuchter.

Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken