Beter voor elkaar

Beter voor elkaar

Categorie
Corporate, Employer Branding & Internal Communication
Adverteerder
DE VOLKSBANK
Bureau
Selmore Creative Agency
Jaar
2020
Paginanummer
138

Nominatie 2020

Doelstelling

Dat de Volksbank het moederbedrijf is van 4 bankmerken met één gezamenlijke maatschappelijke missie, was bij velen onbekend. Hierin moest verandering komen. Het ambitieuze doel was een verdubbeling van de merkbekendheid en van de merkassociatie 'maatschappelijke betrokkenheid', teneinde de bank en haar bankmerken aantrekkelijk en onderscheidend te positioneren. Ook als werkgever.

Doelgroep

Alle Nederlanders (18+) met focus op klanten van de 4 bankmerken, (potentiële) medewerkers en de aandeelhouder.

Merkomschrijving

De Volksbank is met 3,2 miljoen klanten de 4e grootbank van Nederland en is het moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen. Deze merken geven elk op hun eigen manier invulling aan de gezamenlijke missie 'bankieren met de menselijke maat'.

Concept

De missie is vertaald naar de merkbelofte 'beter voor elkaar'. Hiermee maken wij de doelgroep bewust van hoe wij, met onze 4 bankmerken, Nederland vooruithelpen. Dit reikt van bijdragen aan een duurzamere wereld tot aan de inzet van budgetcoaches in plaats van incassobureaus, want bij de Volksbank draait het niet alleen om geld maar ook om een beter Nederland. Het blauwe volksbankje symboliseert daarbij de plek waar iedereen welkom is. Het is de plek waar de verschillende geluiden en behoeften uit de samenleving samenkomen, en waaraan wij gehoor geven.

Media- en middelenstrategie

De gelaagde boodschap en de brede doelgroep vroegen om een slimme opbouw, consequente invulling en optimale zichtbaarheid. We startten intern met o.m. een digitaal magazine. Hierin konden medewerkers, van receptie tot directie, hun visie delen vanaf het volksbankje. Extern startte de campagne met radiocommercials, die de link legden tussen de Volksbank en de bankmerken, gevolgd door een advertentie in financiële dagbladen en een TV/OLV flight. Hierop volgden meerdere korte flights, om de vergeetcurve te minimaliseren. De bankmerken integreerden 'onderdeel van de Volksbank' in hun communicatie. Potentiële medewerkers werden in een digitale campagne door de personen uit de TVC aangespoord om bij te dragen aan hun maatschappelijke wensen.
In de online contentlaag spraken mensen op straat zich uit over maatschappelijke onderwerpen, zoals duurzaam wonen. Ook voor de verfrissende inzichten van kinderen was er plaats op het bankje.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken