Ben jij al donor?

Ben jij al donor?

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
MINISTERIE VAN VWS
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2014
Paginanummer
306

Doelstelling

Het aantal geregistreerden in het donorregister verhogen. Met focus op een ja-registratie.

Doelgroep

Algemeen publiek 18+, primair gericht op Nederlanders van 18 jaar en ouder die (nog) niet geregistreerd staan in het Donorregister en geen principiële bezwaren hebben tegen orgaandonatie.

Concept

Omdat mensen geneigd zijn te doen wat veel andere mensen doen, lag in deze campagne de focus op 'Ja' zeggen. In tv en radio maken verschillende groepen mensen op een opvallende, grappige wijze, hun keuze duidelijk. Alsof zij antwoord geven op de vraag; 'Ben jij al donor?'. Daarnaast is het DonorJournaal bedacht, een online live-stream in een 'journaal jasje' met als presentator Dennis Weening. In de Donorweek hebben we 5 dagen lang, 1 uur per dag, het laatste nieuws live uitgezonden via Youtube, Jaofnee.nl en Viva.nl. Hiermee kon verdere diepgang worden gegeven aan verschillende onderwerpen rondom orgaandonatie. In de studio zat het BN-er belteam paraat die hun eigen netwerk overviel met de welbekende vraag: 'Ben jij al donor?'. En Willie Wartaal ging als Ja reporter de straten op met de vraag 'Willie Donor Worden?'.

Media- en middelenstrategie

Naast de inzet op radio en tv is er online ingezet om de awareness rondom de Donorweek te verhogen. Het DonorJournaal werd in totaal 'slechts' 5 uur live uitgezonden. Omdat we hoog bereik willen generaliseren hebben we de livestream ook via Google verspreid. Deze 'banner' viel extra op doordat met een simpele 'mouse over' de afbeelding werd vergroot. Er was dus geen klik nodig om direct mee te kijken. Elke dag is er, direct na de uitzending, een highlights compilatie gemaakt en als pre-roll breed ingezet. Doordat we alle banner-contacten hebben voorzien van een pixel hebben we iedereen die het DonorJournaal heeft gezien kunnen retargetten met een simpele banner met daarin een duidelijke call-to-action 'Ben jij al Donor? Registreer je nu'.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken