Ben je BOB zeg het hardop

Ben je BOB zeg het hardop

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
RIJKSOVERHEID / MINISTERIE VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2018
Paginanummer
316

Nominatie 2018

Doelstelling

De BOB-campagne is zeer effectief en het aantal overtreders en verkeerslachtoffers als gevolg van alcohol in het verkeer neemt nog steeds af. Maar de groep 'alleenrijders', die alleen komen en gaan naar gelegenheden waar alcohol wordt gedronken, blijft nog achter. Daarom richten we ons nu ook op deze groep en met name op de segmenten waar we zien dat het aantal overtredingen minder snel daalt. Ook zij moeten zich voornemen niet te drinken én dat volhouden.

Doelgroep

Iedereen die nog met de auto de weg op moet na een gelegenheid waar alcohol wordt gedronken (zoals feestjes, vriendenavonden of bedrijfsborrels). Hierbij focussen we op alleenrijders en dan met name de midlife-doelgroepen (35+ mannen en 50+ vrouwen) en jonge mannen tot ca. 25 jaar (beginnende bestuurders).

Merkomschrijving

BOB staat voor de sociale norm: geen alcohol drinken als je nog moet rijden. Het wezenlijke aspect van de campagne zit daarbij in het psychologische mechanisme van 'commitment & consistency': als je hebt uitgesproken dat je BOB bent, zal je jezelf hier veel eerder aan houden. Dat werkte vroeger met de BOB-afspraak ('BOB jij of BOB ik?'), maar nu ook voor alleenrijders met de slogan 'Ben je BOB, zeg het hardop'.

Concept

Als je weleens hebt meegemaakt dat een feestje uit de hand liep nadat je zelf te veel had gedronken en dus niet naar huis kon rijden, bedenk je je de volgende keer wel. Dan maak je meteen aan het begin van de avond duidelijk dat jij vanavond BOB bent. En dat zeg je hardop. Die verhaallijn, waarbij we gebruik maken van 'anticipated regret', zien we terug in de radio- en tv-commercials. In de minder verhalende middelen illustreren we gewoon het inmiddels bekende handelingsperspectief 'Ben je BOB, zeg het hardop'.

Media- en middelenstrategie

Om brede bekendheid te realiseren en de sociale norm te bevestigen zijn televisie en radio een belangrijk onderdeel van de mediamix. Cruciaal zijn daarnaast ook de 'prompts' die je aan het goede gedrag herinneren: de posters en attentieborden langs de (snel-)weg, display ads op uitgaanssites/ restaurantgidsen/bioscoopladders, etc. en uiteraard de sleutelhanger. En we hebben ook een nieuw middel gebruikt: om mobiel en social kenbaar te kunnen maken dat jij vanavond de BOB bent hebben we nu ook onze eigen BOB-gifjes.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken