Be My Guest

Be My Guest

Categorie
Dienstverlening
Adverteerder
KLM ROYAL DUTCH AIRLINES
Bureau
DDB & Tribal Amsterdam
Jaar
2012
Paginanummer
112

Nominatie 2012

Doelstelling

KLM heeft in de afgelopen jaren naam opgebouwd als organisatie die social media begrijpt en op intelligente wijze benut. Met de lancering van de Meet & Seat-service worden social media zelfs in het KLM-boekingsproces verweven. KLM-passagiers kunnen tijdens het boeken van een vlucht kiezen naast wie zij willen zitten op basis van het Facebook- of LinkedIn-profiel. De Be My Guest-campagne ondersteunde deze introductie. Doelstelling was het verbeteren van KLM's imago en voorkeur in de focuslanden van KLM. Daarnaast awareness opbouwen rondom de nieuwe Meet & Seat-service.

Doelgroep

Reizigers die minimaal 2x per jaar een vliegreis maken. Wonend in Nederland of een van de zeven andere KLM-focusmarkten, met een actief sociaal leven en daardoor intensieve gebruikers van social media/online.

Concept

Gebaseerd op de gedachte 'iedereen droomt er wel eens van naast iemand te zitten in het vliegtuig die haar of hem inspireert', ontwikkelden we een interactieve campagne waarbij die droom kon uitkomen. Deelnemers werden uitgenodigd een virtueel gesprek te voeren met een van zes wereldbekende Nederlanders, zoals Ruud Gullit of Armin van Buuren. Elke BN'er is internationaal bekend vanwege een bepaald interessegebied (voetbal, muziek, mode etc.). Het virtuele gesprek resulteerde in een persoonlijk gespreksprofiel dat men kon delen via social media. Uiteindelijk maakten deelnemers kans om hun favoriete BN'er te vergezellen op een KLM-vlucht.

Media- en middelenstrategie

Er werden media ingezet die de campagneboodschap op een aansprekende manier overbrachten. Drie interesse-specifieke versies van een viral film werden 'geseed' richting special interest blogs, wat resulteerde in meer dan 11 miljoen views. Aangevuld met billboards op Schiphol en KLM eigen media. Daarnaast werden middelen ingezet gericht op het aanjagen van traffic naar de site, zoals Facebook-advertising, bannering op basis van persoonlijke interesse en eDM's naar de KLM-database. De persoonlijke gespreksprofielen leidden vervolgens ook weer traffic terug naar de site.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken