Voorheen werden nieuwe attracties gecommuniceerd via grootschalige traditionele paid campagnes. Bij de introductie van Baron 1898 is gekozen voor een compleet nieuwe aanpak. De focus lag op prikkelen van interesse en nieuwsgierigheid, meenemen en betrekken van de doelgroep bij de realisatie en beleving van Baron 1898 via owned kanalen. Deze content is door veel earned media overgenomen, wat het bereik van de campagne vergrootte.
Deze combinatie heeft geleid tot continue interactie met tieners en hun familie van augustus 2014 tot de opening 1 juli 2015. Vanaf opening is dit versterkt met paid inzet. Owned & earned: 10 making-of afleveringen, livestream opening, onride-video, 360° onride, drama aflevering Efteling YT kanaal. 60 social media posts. Live uitzending Efteling Kids Radio. Boek verhaal Baron 1898 (Jacques Vriens). Online activatie (banners, winactie, teaserfilm). PR campagne combinatie traditionele media + social influencers. Remix attractiemuziek en opening DJ Hardwell. Paid: Online-en onair campagne Nickelodeon, advertising Nu.nl, Tienertour en live radio event Q-music.