Bakker.com: van plantpostorderaar naar hèt online tuincentrum

Bakker.com: van plantpostorderaar naar hèt online tuincentrum

Categorie
Retail
Adverteerder
BAKKER.COM
Bureau
Ogilvy & Mather Amsterdam
Jaar
2016
Paginanummer
306

Nominatie 2016

Doelstelling

Transformeer het DM gedreven plantenpostorderbedrijf Bakker met een 65+ klantenbase tot het online tuincentrum Bakker.com.

Doelgroep

Vrouwen 40+, online kopers, die nog niet online kopen in de tuincategorie. Een brede groep met wisselend kennis- en ambitieniveau m.b.t. tuinieren.

Concept

Hoe sneller ons leven gaat, hoe groter onze behoefte om af en toe even gas terug te nemen. Tuinieren kan hierin een positieve rol spelen. Maar als je online naar inspiratie zoekt, krijg je het gevoel dat tuinieren moeilijk is. Dat je veel expertise nodig hebt om wat van je tuin te maken. Bakker.com wil dat iedereen het plezier van tuinieren kan ervaren. Door het makkelijk en leuk te maken. Met eenvoudig te bestellen producten die simpel thuis worden bezorgd. En met handige tips, praktisch advies en continu nieuwe inspiratie. Dit brengen we voor het voetlicht met de nieuwe merkbelofte: 'The joy of gardening starts here.' Daarbij stappen we af van traditionele Bakker promoties als sweepstakes en loterijen. Om consumenten in plaats daarvan te overtuigen vanuit toegevoegde waarde. Met verrassende video- en redactionele formats, zoals de M² Makeover, Garden Hacks, Timelapse video's en How to video's. Content die flexibel inzetbaar is in verschillende taalgebieden, zodat Bakker.com tuinieren toegankelijk maakt voor een brede doelgroep.

Media- en middelenstrategie

Voor het bouwen van het nieuwe merk in Nederland en 18 andere Europese landen kozen we voor een digital first mediastrategie. Zodat we middels een flexibel targetingmodel per land de content optimaal op de doelgroep konden afstemmen. Met een centrale rol voor social advertising, online performance media en relevante partnerships, zoals met Robs Grote Tuinverbouwing, Margriet en Home & Garden. Waarmee het aantal nieuwe online klanten groeide met maar liefst 35%: de eerste succesvolle stap voor Bakker.com richting leidende e-commerce speler in de tuincategorie.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken