Back to the Tienertoer

Back to the Tienertoer

Categorie
Dienstverlening
Adverteerder
NS
Bureau
N=5
Jaar
2014
Paginanummer
118

Doelstelling

Het creëren van positief sentiment rondom treinreizen naar aanleiding van de viering 175 jaar spoor.

Doelgroep

Treinreizigers van 30 tot en met 65 jaar.

Concept

NS zet treinreizigers tijdens 175 jaar spoor centraal. Bijna iedereen heeft tenslotte wel een mooie of bijzondere herinnering aan de trein. En als er iets is waar hele generaties warme herinneringen aan hebben, is het wel de Tienertoer van NS. De eerste vakantie zonder je ouders, waarin je kon gaan en staan waar je wilt. Om deze herinneringen tot leven te brengen, trapten we het eerste gedeelte van de campagne af met een online activatie. Via een Facebook-app kon iedereen zijn Tienertoer van vroeger weer herbeleven en delen via social media. Ook kon er zo weer contact worden gezocht met uit het oog verloren Tienertoermaatjes. Een aantal deelnemers werden beloond met Tienertoerkaartjes om hun avontuur van soms wel 40 jaar geleden nog eens over te doen. Dit leverde prachtige verhalen op. Uit deze verhalen is voor het tweede deel van de campagne een online minidocumentaire gemaakt, waarin twee vriendinnen van vroeger hun Tienertoer herbeleven. Zo betrokken we met de activatie niet alleen letterlijk reizigers bij de viering, maar lieten we met de documentaire ook de verbondenheid zien van Nederlanders met het spoor.

Media- en middelenstrategie

Een serie achtergrondartikelen in de Metro waarin treinreizigers hun Tienertoerherinneringen deelden, zorgde samen met banners, Facebook-posts en outdoor dat de Tienertoer onder een relevante groep reizigers weer ging leven en voor traffic naar de Facebook-app. De app vormde het hart van de campagne. Hier kon de Tienertoer worden herbeleefd. Dit werd massaal gedaan en op social media gedeeld. Ook werd hier in de tweede fase de documentaire getoond. Deze werd verder, compleet met filmposter, vertoond op Facebook en relevante blogs (o.a. Santé, Vriendin) en op de SpoorParade, het 7-daagse event ter gelegenheid van 175 jaar spoor. Dit zorgde voor duizenden likes en een sterke stijging in positief sentiment.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken