AUTOKRAAK 1-1-2

AUTOKRAAK 1-1-2

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Politie Utrecht
Bureau
LBi Lost Boys
Jaar
2009
Paginanummer
344

Doelstelling

Autokraken zijn in de regio Utrecht een groot probleem. Er worden jaarlijks rond de 15.000 autokraken gepleegd, waar slechts een klein deel van wordt opgelost. Om daders van autokraken op te sporen is de politie sterk afhankelijk van de alertheid van burgers. De campagne moet kraakhelder maken dat je ook bij verdachte situaties altijd 1-1-2 moet bellen en daarmee de pakkans vergroten.

Doelgroep

De campagne richt zich op dertigers in de regio Utrecht in het bezit van een auto. Zij hebben een hoge betrokkenheid bij het onderwerp en zijn bereid tot handelen bij onrecht.

Concept

Uitgangspunt van de campagne is dat burgers vaak intuïtief aanvoelen dat een situatie verdacht is, maar daar niet op reageren. De campagne speelt in op dat onderbuikgevoel van mensen. En roept op daarop te vertrouwen. We laten verdachte situaties van een autokraak zien en stellen de vraag: “Kraakt-ie ‘m of kraakt-ie ‘m niet?” Met vier concrete signalen die vooraf gaan aan een autokraak helpen we verdacht gedrag zelf te herkennen. De campagne heeft een filmisch karakter en is directief en to the point.

Media- en middelenstrategie

Centraal in de campagne staat www.herkendesignalen. nl. Daar kun je zelf je intuïtie testen aan de hand van vier situaties. Spelers maken direct kans op een aantal kraakgevoelige prijzen. Abri’s, radiospots, online (video)bannering en de achterzijde van parkeertickets tonen de signalen van een autokraak en roepen op de campagnesite te bezoeken. Gedurende de hele campagne hebben we meerdere malen met een persconferentie en diverse persberichten landelijke en lokale publiciteit behaald. Ook het Twitter kanaal van de politie speelde daarin een rol. Alle uitingen zijn regionaal ingezet.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken