Appeltje van Oranje

DE TELEGRAAF / ALFRED International

Nominatie 2013

Bekijk deze campagne op pagina 426 van het SAN Jaarboek 2013.

Adverteerder
DE TELEGRAAF
Titel
Dagblad
Bureau
ALFRED International
Account
Jochem Kleine
Copy
Aad Kuijper
Art
Patrick de Zeeuw
Strateeg
Marcel van Wing
Opdrachtgever
Marc Albert, Twan Roovers, Eva Lemmers, Maikel van Dijk
Film/Productiemaatschappij
ALFRED
Editor
Allard van der Werff
Muziek
'Denkend aan Holland' H. Praagman, A.C. Flink
RTV-producer
Kitty Slagter
Fotografie
David de Jong
Illustraties
Rikkert Boog, Marco Kruk
In samenwerking met
De Franse Kamer
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van DE TELEGRAAF
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Alfred
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Vrije Tijd
Meer Vrije Tijd inzendingen

Vrije Tijd

Doelstelling

Laat zien dat er maar één krant in Nederland is die in staat is het Oranjegevoel rond de troonswisseling te omarmen en aan te jagen. Exploiteer dat met een 100% verkoopstijging van de speciale Telegraaf-edities op de dagen rond de troonswisseling.

Doelgroep

Alle Nederlanders met een groot hart voor Oranje.

Strategie/Concept

Iedereen die op de dag van de troonswisseling De Telegraaf koopt, krijgt het unieke Appeltje van Oranje. Het speldje, speciaal ontworpen voor de troonswisseling, is daarmee een collector's item voor iedereen die het koningspaar een warm hart toe draagt. Hoe maak je van dit eenvoudig speldje van een paar cent een bijzonder collectors item dat Nederland aanzet om De Telegraaf te kopen? Door het speldje al in een vroeg stadium een emotionele lading te geven. Geen speldje, maar een uiting van ons Oranjegevoel. Hoe? Door een zorgvuldige en gefaseerde opbouw. Te beginnen met een samenwerking met het Oranje Fonds, het fonds van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Hierdoor krijgt het Appeltje direct een officieel karakter. Vervolgens de zichtbaarheid vergroten door bekende Nederlanders het speldje te laten dragen in de media. Hoe dichter bij de grote dag, des te meer mensen met het speldje op te zien zijn. BN'ers, maar nu ook andere rolmodellen en niet alleen in de media, maar ook in het dagelijks leven. Tot slot in de week voor de troonswisseling met een massamediale campagne aankondigen dat iedereen het unieke Appeltje van Oranje gratis ontvangt bij De Telegraaf.

Media- en middelenstrategie

Een mooie samenwerking tussen redactie en commerciële afdelingen van De Telegraaf, resulterend in een campagne waarbij paid (tv, radio), owned (print, radio, online, social) en earned media (tv, social, online) naadloos op elkaar aansluiten. Dankzij de redactionele aandacht en de free publicity in de eerste fasen is de exploitatie van de emotionele waarde door massamedia zeer effectief gebleken.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen