ALLE OGEN HELPEN

ALLE OGEN HELPEN

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
GEMEENTEN AMSTERDAM & ROTTERDAM
Bureau
McCann Worldgroup
Jaar
2005
Paginanummer
366

Nominatie 2005

Doelstelling

Het bureau werd gevraagd een campagne te ontwikkelen in en rondom het openbaar vervoer in Amsterdam en Rotterdam. Om reizigers van bus, tram, metro en veer meer alert te maken, beter op hun eigen bagage te laten letten en verdachte situaties te melden bij OV-personeel of door te bellen met 112. Belangrijk uitgangspunt was het bieden van een handelingsperspectief aan de reiziger, waarmee de gezamenlijke weerbaarheid gestimuleerd en de veiligheid in het openbaar vervoer verbeterd zou moeten worden. Daarnaast moest de campagne ook het vertrouwen van de burger in OV-bedrijven, politie en gemeenten versterken. De campagne moest reizigers alert maken, zonder hen te alarmeren . Ten slotte mocht de campagne niet leiden tot stigmatisering en polarisering. De looptijd van de campagne is november 2005 tot februari 2006.

Doelgroep

Alle reizigers in het openbaar vervoer in de Gemeenten Amsterdam en Rotterdam.

Concept

Gekozen is voor een aanpak waarin zelfbewuste reizigers, OV-personeel en politiemensen centraal staan. Ze doen uitspraken over de manier waarop ze zelf met de dreiging omgaan en geven aan wat ze zelf wel en niet doen om de veiligheid te vergroten. Door een dwarsdoorsnede van reizigers en gezagsdragers te nemen, wordt de campagne een campagne van ons allemaal. De rijen sluiten zich als het ware: samen zorgen we voor een veilig openbaar vervoer.

Media- en middelenstrategie

Postering in en rondom het openbaar vervoer en advertenties in Metro en Spits (de best gelezen titels onder reizigers) moesten een breed beeld neerzetten van een eendrachtig collectief van reizigers, OV-personeel en politie, die zich gezamenlijk inzetten voor een veilig openbaar vervoer. Twee websites van de gemeenten, folders die in het openbaar vervoer verspreid werden en nieuwsitems op AT-5 en TV Rijnmond voorzagen in meer diepgaande informatie. Daarnaast werd een brede pr-campagne gevoerd, waardoor de campagne en achterliggende doelstelling zeer veel media-aandacht kregen.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken