Afscheid Freek-Willem en Sjaak

Afscheid Freek-Willem en Sjaak

Categorie
Retail
Adverteerder
GAMMA
Bureau
UbachsWisbrun/JWT
Jaar
2010
Paginanummer
472

Nominatie 2010

Doelstelling

Kenbaar maken dat GAMMA afscheid neemt van iconen Freek-Willem en Sjaak.

Doelgroep

Alle doe-het-zelvers van Nederland.

Concept

GAMMA neemt na bijna 14 jaar afscheid van de beroemdste buurmannen van Nederland: Sjaak en Freek-Willem. Nieuw en uitzonderlijk daarbij is dat de mannen niet met de noorderzon vertrokken, maar dat zij zelf hun vertrek mochten aankondigen, waarbij een geïntegreerde inzet van televisie en internet cruciaal was. In een televisiecommercial met open einde werd men opgeroepen om online te stemmen op een van drie mogelijke verhaallijnen. Iedere stemmer kreeg een gratis exemplaar van de welbekende T-shirts. Daarnaast werd rumoer rondom het afscheid gecreëerd door een viral met een ruziënde Freek-Willem en Sjaak te verspreiden. Gesuggereerd werd dat ruzie op de set de werkelijke reden van het afscheid was.

Media- en middelenstrategie

De afscheidscampagne is doorvertaald in tv, online (campagnesite, nieuwsbrieven, social media), POS en folder. Via de 35 sec. basiscommercial, de nieuwsbrieven, in de folder en in de bouwmarkten werd gestimuleerd om naar de campagnesite te gaan en te stemmen. De winnende commercial werd integraal (2.40 min.) uitgezonden tijdens de halve finale van het WK voetbal. Ook social media en pr zijn ingezet: de viral werd een hit op YouTube en is door RTL Boulevard uitgezonden. Vele landelijke dagbladen en blogs hebben bericht over het afscheid van Sjaak en Freek-Willem. De hoeveelheid free publicity was ongekend groot en de site werd in anderhalve week tijd bezocht door ruim 550.000 stemmers.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken