Aardige mensen

Aardige mensen

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
SIRE
Bureau
Publicis
Jaar
2010
Paginanummer
414

Winnaar 2010

Doelstelling

SIRE wilde het onderwerp 'Aardig zijn in het dagelijks verkeer' agenderen met als doel 'het ontsluiten van onze sociale intuïtie'.

Doelgroep

Alle Nederlanders, met een focus op de ruim 2 miljoen mensen die zeggen zich ongemakkelijk te voelen bij een aardig gebaar van vreemden.

Concept

Geen zoetsappige oproep om aardiger voor elkaar te zijn maar het voorhouden van een spiegel door het stellen van de vraag: Aardige mensen, hoe gaan we ermee om? De reflectie op het eigen gedrag wordt tot stand gebracht door het aanreiken van voor iedereen herkenbare pijnlijke situaties waarin goede bedoelingen met onbegrip worden beantwoord. Op die manier wordt iedereen uitgenodigd bij zichzelf te rade te gaan en zich af te vragen 'hoe zit dat eigenlijk bij mij?'.

Media- en middelenstrategie

Een volledig geïntegreerde middeleninzet waarin de hoofdpersonen in de TV commercials een rol spelen in print en outdoor en op de door banners aangejaagde website www.pasopaardig.nl. In korte radiospots werden vergelijkbare herkenbare situaties opgevoerd. Op de website werd antwoord gegeven op de vraag: hoe ga je om met aardige gebaren en konden 'Pas Op.Aardig' T-shirts worden aangeschaft. De campagne werd afgetrapt met een persconferentie waarin wetenschappers over de functie van aardig gedrag spraken en met de bekendmaking van een onderzoek waaruit blijkt dat Nederlanders vinden dat we wel wat aardiger voor elkaar kunnen zijn. Een tweede mediamoment was gericht op jongeren. In samenwerking met Microsoft werd op de Nationale Complimentendag een serie 'aardig-gebaar-emoticons' gelanceerd die via de website te downloaden waren, waarmee je je MSN chat kon voorzien van een aardige reactie. De verkiezing van de aardigste Nederlander in het radioprogramma van Edwin Evers gaf halverwege de campagne een nieuwe impuls evenals het meelopen van een 'Pas Op. Aardig'- wandelploeg bij de Nijmeegse vierdaagse.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken