Aandacht maakt alles mooier

Aandacht maakt alles mooier

Categorie
Retail
Adverteerder
IKEA
Bureau
LEMZ
Jaar
2015
Paginanummer
364

Winnaar 2015

Doelstelling

IKEA is in Nederland al 37 jaar een geliefd merk. Toch zijn er mensen die zelden iets bij IKEA kopen. Ze twijfelen aan de kwaliteit of de variëteit aan stijlen. Bovendien heeft men steeds meer te kiezen door de toegenomen (online) concurrentie. Doelstelling: een herpositionering van het merk IKEA in Nederland, met een positieve perceptieverandering onder niet-klanten, een bevestiging bij klanten, en omzetgroei als resultaat.

Doelgroep

Primair: niet-klanten, secundair: bestaande klanten

Concept

IKEA heeft als missie 'een beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen'. Dat kan alleen als je je echt verdiept in wat mensen thuis beweegt en wat ze nodig hebben. Dat is wat IKEA bijzonder maakt. Het concept grijpt terug op de kern van deze merkfilosofie: democratic design. Met de campagne 'Aandacht maakt alles mooier' wil IKEA de verwondering voor het merk terugbrengen en de kwaliteitsperceptie verhogen. Met verhalen van echte designers van IKEA die met veel toewijding en aandacht voor het leven van mensen thuis producten bedenken. Continu op zoek naar de ultieme balans tussen kwaliteit, vorm, functionaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. Want volgens IKEA is design op z'n mooist als zoveel mogelijk mensen ervan kunnen genieten.

Media- en middelenstrategie

De geïntegreerde campagne is cross-mediaal uitgerold. De kick-off: een aandachtsbriefing (video, app, e-mail) voor alle vijfduizend medewerkers. Daarna een persevenement rondom de lancering van de catalogus, met social fans en IKEA family leden. Een gerestylde website ging live, met nieuwe editorial content van het 'STUDIO by IKEA' platform. Een storytelling 60 sec tvc bereikte via een roadblock het grote publiek. De campagne was daarna te zien via de digitale kanalen, outdoor en in de winkels. Met korte tvc's, outdoor, social, display werd een variëteit aan nieuwe producten en stijlen gepresenteerd.

De campagne overtreft nu al alle verwachtingen. De top of mind awareness is gestegen, de kwaliteitsperceptie verbetert en in omzet groeit IKEA zelfs harder dan de markt.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken