A big bang for sustainable leather

A big bang for sustainable leather

Categorie
Business-to-Business
Adverteerder
NERA TANNING (ONDERDEEL ROYAL SMIT & ZOON)
Bureau
Bureau Loos
Jaar
2021
Paginanummer
98

Nominatie 2021

Doelstelling

Wereldwijd lanceren van een nieuw product: Zeology (duurzame leerlooistof). Zeology zet de leerindustrie op z’n kop, omdat het én duurzaam is én superieure resultaten oplevert. Iets wat nog niet eerder gezien is. De campagne moet de leerindustrie overtuigen dat dit product radicaal anders is dan looien met chroom (sinds 1858 de standaard).

Doelgroep

Directe afnemers van Zeology: leerlooierijen. Om pull te creëren, richt de campagne zich bovendien op hún afnemers: mode-, auto- en meubelmerken.

Merkomschrijving

Zeology is een product van Nera Tanning (onderdeel van Royal Smit & Zoon). De looistof is gebaseerd op zeoliet, een grondstof die van nature in overvloed aanwezig is in de aardkorst, en daarom een revolutionair andere benadering van leerlooien.

Concept

Zeology markeert het begin van een ‘nieuwe wereld’; een nieuwe manier van leerlooien. Zonder chroom. Mét betere looiresultaten. Daarom introduceerden we Zeology met een Big Bang. Letterlijk. Een super slowmotion opname van een explosie van Zeology poeder, met de boodschap ‘A big bang for sustainable leather’. Zonder afzender, mét de oproep om je aan te melden om op de hoogte te blijven. Na de teasende Big Bang, werd de naam van het product onthuld en de belangrijkste productvoordelen kort toegelicht: ‘And then there was zeolite’. De derde fase van de campagne draaide om educatie, vanuit de University of Zeology, met wetenschappelijke whitepapers, masterclasses en opzienbarende explainer video’s.

Media- en middelenstrategie

Drie belangrijke strategische keuzes vormen de basis. Allereerst het verbreden van de doelgroep: naast leerlooierijen, ook mode-, auto- en meubelmerken targetten, zodat zij vraag creëren voor de looierijen. Dit is heel uniek; normaal gesproken komen deze merken niet in aanraking met campagnes voor looistoffen. Ten tweede was een radicaal ander type campagne nodig om beide doelgroepen te bereiken én raken. Zowel qua executie, als boodschap (traditioneel gaat communicatie over looistoffen over technische aspecten), als media-inkoop. Als laatste zorgde de gefaseerde aanpak (teaser – reveal – education) ervoor dat we de boodschap goed lieten landen, in plaats van Zeology te lanceren met een puur technisch verhaal. Zo kwam Zeology op de radar bij grote mode-, auto- en meubelmerken en toonaangevende looierijen!
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken