5 jaar NIX18

5 jaar NIX18

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
RIJKSOVERHEID / MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2018
Paginanummer
322

Doelstelling

Gebruik van alcohol en tabak door jongeren verminderen en het onderwerp bespreekbaar maken tussen ouders en hun opgroeiende tieners.

Doelgroep

Primair richten we ons op de ouders/verzorgers van kinderen in de leeftijd 12 tot 18 jaar. Maar we praten eigenlijk tegen vrijwel iedereen. Omdat we een sociale norm willen bewerkstelligen, maar ook om allen te bereiken die invloed hebben op het rook- en drinkgedrag van jongeren: familieleden, supermarkt- en horecapersoneel, schooldirecteuren en leraren, campinghouders, vrijwilligers in sportkantines, et cetera.

Merkomschrijving

Nederlandse jongeren onder de 18 drinken en roken te veel. Om dit te veranderen, is per 1 januari 2014 de wet aangepast. Vanaf dat moment mogen jongeren onder de 18 geen alcohol en tabak meer kopen. We ontwikkelden een sterk en herkenbaar merk dat alle activiteiten van het ministerie van VWS en haar partners verbindt: NIX18. Het merk staat voor de sociale norm: het is normaal om niet te drinken en te roken tot je 18e. Een afspraak die we met z'n allen hebben gemaakt en een merk dat wordt (uit)gedragen door iedereen die deze sociale norm omarmt en ernaar handelt.

Concept

Het creatieve idee draait om de afspraak van NIX. De campagne roept op om over alcohol en roken te praten, afspraken te maken én deze vol te houden. Je ziet en hoort hoe ouders op een creatieve manier de afspraak van NIX maken. Kortom: Hoe je 'm ook maakt, NIX is de afspraak.

Media- en middelenstrategie

Om de sociale norm te bevestigen zetten we breed massa-mediaal in op tv, radio en online (inclusief social). Hiermee laten we zien dat NIX18 heel Nederland aangaat. Samen met de partners zetten we uiteraard ook middelen in op relevante plekken zoals supermarkten, slijters, horeca en sportkantines. Via PR-acties kregen we aandacht in prime-time tv-programma's en in vele on- en offline nieuwsmedia. Inspiratie en tips voor het maken van een afspraak met jouw tiener, en alle informatie over het onderwerp en de campagne is te vinden op nix18.nl.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken