3FM Serious Request tegen landmijnen

3FM, Het Nederlandse Rode Kruis / Red Cell Not Just Film

award
Winnaar 2006

Bekijk deze campagne op pagina 384 van het SAN Jaarboek 2006.

Adverteerder
3FM, Het Nederlandse Rode Kruis
Titel
Radioprogramma
Bureau
Red Cell Not Just Film
Account
Bas Nuissl, Katja Le Belle-Fleers,Lonneke Grotenhuis
Copy
Karin Heinen (Copywriter), Alwine de Jong (Creatief Directeur)
Art
Maurits Rinders (Art director), Bas Coolwijk (Creatief Directeur)
Strateeg
Bas Velthuis
Opdrachtgever
3FM: Florent Luyckx, Bart de Voogd, RK:Marleen Spoor
Film/Productiemaatschappij
Bacon Film
Editor
Postoffice
Muziek
Mads Heldtberg
RTV-producer
Joost Kroon
Fotografie
Ernst Yperlaan (fotograaf), Adrian Wolten Smith (modelmaker)
Nominatie
ja
Winnaar
ja
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van 3FM, Het Nederlandse Rode Kruis
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Red Cell Not Just Film
Word geïnspireerd door winnaars in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid winnaars

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

De onderbelichte problematiek van landmijnen bij jongeren onder de aandacht brengen op zo’n manier dat ze zich geroepen voelen het Nederlandse Rode Kruis te helpen in de strijd tegen landmijnen.

Doelgroep

3FM richt zich vooral op de jongste groep luisteraars van 15 tot 24 jaar. Deze groep is moeilijk te activeren voor onderwerpen die ver van hun bed liggen. De meeste jongeren zijn vooral geïnteresseerd in informatie die direct raakt aan hun belevingswereld.

Strategie/Concept

In tegenstelling tot andere acties weet Serious Request jongeren wel te betrekken bij een stille ramp. Het radioprogramma geeft ‘instant gratification’. Door mee te doen aan de inzamelingsactie steunen ze het Nederlandse Rode Kruis en krijgen ze daar meteen persoonlijk iets voor terug: hun favoriete plaat wordt gedraaid op de radio. Kleine donaties worden net zo belangrijk gevonden als grote donaties. Zo ontstaat het idee dat Serious Request van ons allemaal is. De campagne bestaat uit drie fasen: 1. Eerst de ‘ver van je bed problematiek’ dichtbij halen. Jongeren bewust maken van het gemene, verwoestende karakter van landmijnen. 2. Vervolgens achtergrondinformatie verschaffen over de hulpverlening en de rol van het Nederlandse Rode Kruis. 3. Tenslotte oproepen tot actie: ‘30 miljoen landmijnen, je kunt er niet omheen, maar je kunt er wel wat aan doen!’, zodat zoveel mogelijk mensen symbolisch een plaat doneren.

Media- en middelenstrategie

Mediabudget is minimaal, dus kostenefficiënt omgaan met media-inzet is een vereiste. De Publieke Omroep is natuurlijk zelf een waardevol medium dat optimaal wordt benut. Via een crossmediale aanpak zijn de gebeurtenissen van de DJ’s 6 dagen lang 24 uur per dag te beluisteren op 3FM, te volgen via de live cam op internet en te zien op Nederland 1. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken is verder het genereren van free publicity cruciaal voor de campagne. Pers is geen middel, maar pers is een doel. 3FM Serious Request tegen landmijnen is massaal gevolgd en bereikte maar liefs 8,1 miljoen mensen. In totaal haalden de 3FM DJ’s een recordbedrag van € 2,6 miljoen binnen voor de slachtoffers van landmijnen.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen