100% Bob, 0% op.

100% Bob, 0% op.

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Rijksoverheid/Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Bureau
N=5
Jaar
2011
Paginanummer
386

Doelstelling

De sociale norm versterken dat de Bob helemaal geen alcohol drinkt.

Doelgroep

Autobestuurders van 18 jaar en ouder.

Concept

Heel Nederland kent de Bob en vindt het normaal dat de Bob-afspraak gemaakt wordt wanneer mensen samen uitgaan met de auto. Wat mensen minder normaal vinden, is dat de Bob helemaal geen alcohol drinkt. Veel mensen vinden dat de Bob best 1 of 2 glazen kan drinken, ook omdat de wet een alcoholpromillage van 0,5 toelaat. Wat mensen echter te weinig beseffen, is dat 1 of 2 glazen al snel leiden tot meer alcoholgebruik en zo al snel met te veel alcohol op gaan rijden. Om dit te voorkomen, wil de campagne het beeld versterken dat iedereen het heel normaal vindt dat de Bob helemaal geen alcohol drinkt. Daarom laat de tv-commercial zien dat zelfs de bekende Amstelvrienden van vroeger tegenwoordig 100% Bob zijn. Als echte bierdrinkers kost het ze misschien nog wat moeite, maar als ze de Bob zijn, dan bestellen zelfs zij een cassis.

Media- en middelenstrategie

Het massale bereik van tv, radio en outdoormedia is gebruikt om op impactvolle en sympathieke wijze de sociale norm te versterken dat het heel normaal is dat de Bob de nul houdt. Vervolgens zijn diverse middelen ingezet om de Bob op locatie, in de kroeg en langs de snelwegen, te herinneren aan deze sociale norm. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat dergelijke 'reminders' ervoor zorgen dat mensen zich makkelijker aan de sociaal gewenste norm houden. Tevens is de mobiele TipsyTalk app ontwikkeld als een gadget waarmee op luchtige en speelse wijze Bob in de leefwereld van jongeren wordt geplaatst.

Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken