ABC Winnaars: Tele2, TBWA\NEBOKO en Jumbo Supermarkten

1 juni 2018

Adverteerder van het Jaar 2017

Dit jaar hebben drie mooie bedrijven gestreden om de titel Adverteerder van het Jaar: Albert Heijn, KPN en Tele2.

Tele2 ontketent volgende datarevolutie: Hoe dan?!
Tele2 koos voor een andere strategie, werkend vanuit een Brand paradox methode: Love and show who we are, Love our customers, Love our brand. Met nieuwe proposities ingebed in de bestaande vorm van communicatie. Met minder mediabudget en met een klein dedicated team, toch hoge groei. De NPS score is omgebogen van negatief naar fors positief.
Knap hoe ze de hele stijl doorvoeren, knap hoe ze het merk neerzetten. Veruit de beste score op alle criteria voor de titel Adverteerder van het Jaar t.o.v. de overige 2 kandidaten op de Shortlist. 2017 is gewoon een heel goed jaar geworden voor Tele2. De vernieuwing zit vooral op executie niveau met veel entertainment.

Conclusie van de jury:
Echt een adverteerder van deze tijd! Mede dankzij de hechte samenwerking met het bureau INDIE Amsterdam, steeds weer de nieuwe proposities binnen het concept vernieuwend voor het voetlicht gebracht. Adverteerder van Jaar 2017: Tele2


Bureau van het Jaar 2017
Dit jaar hebben de drie verschillende bureaus – elk met hun eigen specifieke profiel – gestreden om de titel Bureau van het Jaar: Havas Lemz, Joe Public Take-Away Advertising en TBWA\NEBOKO.

TBWA\NEBOKO: ‘Het is mooi om groot te zijn maar gevaarlijk om je groot te voelen.’

Met deze quote werd de presentatie van TBWA\NEBOKO afgetrapt! Daarmee werd o.a. duidelijk gemaakt dat zij in 2017 van koers zijn veranderd. Letterlijk van de kleur ‘rood’ naar ‘geel’ wat staat voor samenwerken waarbij de local culture steeds belangrijker is geworden. Van trailers op TV naar minidocu’s. Platform denken: een zomer vol content zoals McDonald’s Good Times Island, wat de beste zomercampagne is die McDonald’s ooit heeft gehad.

Ook voor vaste klant AH zijn ze anders gaan werken (bijv. Appie Today). Zelf regisseren en zelf dingen maken wat heeft geresulteerd in mooie resultaten voor het bureau en vooral ook voor klanten. Het anders werken heeft geleid tot een nieuwe cultuur: de makerscultuur. Iedereen mag maken, iedereen is creatief, talent krijgt kansen.

Conclusie van de jury:
Mooi dat alle klanten mee bewegen in die nieuwe koers, (h)echt samenwerken. Cultuurverandering is niet van bovenaf opgelegd maar in Nederland geïnitieerd: Een voorbeeld van ondernemerscultuur en een voorbeeld voor de branche. Bureau van het Jaar 2017: TBWA\NEBOKO


Consistent Accent 2017
Drie prachtige merken streden dit jaar om de titel Consistent Accent 2017: IKEA, Jumbo Supermarkten en Zwitserleven.

 Jumbo Supermarkten: De familie die ervoor zorgde dat heel Nederland Jumbo omarmde!

Het sleutelwoord is Familie, de campagne draait om de klant. Het campagne idee is: ‘Zo gaat het bij ons thuis ook.’ Een lenige campagne die meegroeit met de ontwikkelingen van Jumbo en Nederlandse families. Het is consistent terwijl mediagebruik verandert. Het is consistent voor alle Jumbo sub-merken, consistent in innovaties en introducties en consistent in sponsoring. De resultaten zijn goed: hoge herkenning (ondanks dalend mediabudget) en Top of Mind awareness.
Geen tekenen van wear out: structurele lage irritatie score en sterke omzetgroei.

Conclusie van de jury:
5 jaar lang knap vanuit insights consistent, herkenbaar en likeable neergezet. Mentaal marktleiderschap, sponsoring mooi geïntegreerd maar niet dominant. Knap hoe ze na alle integraties en overnames van lokale speler naar landelijke speler zijn gegroeid mede dankzij ijzersterke communicatie.

Consistent Accent 2017: Jumbo Supermarkten