Aan het woord: Eneco over het winnen van een Accent!

13 februari 2018

In 2016 was Eneco de gelukkige winnaar van 3 SAN Accenten. Jolanda Ravenek (Eneco) vertelt ons graag over deze ervaring.

Wat was er bijzonder aan jullie winnende case van vorig jaar?  

‘Onze campagne ‘Welkom in de nieuwe wereld’ viel goed in de smaak bij de jury. Een opvallende merkcampagne, met nieuwe merkbelofte, die we begin 2016 hebben geïntroduceerd. Met deze campagne lieten we een heel nieuw en optimistisch geluid horen, passend bij de slag die we als organisatie hebben gemaakt. Waar duurzaam eigenlijk onderdeel is van een ‘grotere’ nieuwe belofte – met duurzame innovaties kun je je leven leuker, makkelijker en comfortabeler maken.Ook hebben we de Buurman&Buurman campagne ingezonden. Dit was ook een opvallende en spraakmakende campagne, waarbij we de kracht en likeability van deze twee figuren op een sympathieke manier voor Toon lieten werken. Ook bekroond met een SAN Accent.’

Hoe was het voor jou en voor Eneco om te winnen? Wat heeft het jou gebracht? Wat heeft het voor Eneco betekend? 

‘Natuurlijk is het altijd een opsteker, een mooie waardering van het vak voor onze campagnes. We dragen dit soort prijzen intern en extern ook altijd uit. We merken dat het intern zorgt voor trots en dat het extern ook aantrekkingskracht oplevert voor Eneco, op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld.’

Zenden jullie dit jaar ook een case in? Waarom wel? Waarom niet?

‘We zijn altijd kritisch of en wat we inzenden. Het kost natuurlijk ook best wat effort om een goede case en casefilm te maken, dus dan moet er wel sprake zijn van een hoge slagingskans. Afgelopen jaar hebben we de campagne vooral doorgezet en daarom zenden we dit jaar geen case in. Waar we stiekem wel op hopen is een nominatie door de ABC jury. Twee keer eerder kwamen we in de top 3. Drie keer scheepsrecht, de titel “Adverteerder van het Jaar” staat nog zeker op ons wensenlijstje.’

Heb je nog tips aan adverteerders (over het inzenden van hun case/meedoen aan de SAN) of aan de juryleden? 

‘Belangrijkste tip is; keep it simple. Zorg voor een duidelijke verhaallijn: wat was je probleem, hoe heb je communicatie ingezet en wat heeft het opgeleverd? Leef je in in de jury; deze is niet thuis in jouw problematieken en kent de branche niet zo goed als jij.’