Jurering ABC Accenten

san_logo_rgb_abc-accenten

Naast de juryteams voor de 11 categorieën is er een speciale jury die drie bijzondere jaarprijzen toekent: de ABC Groot Accenten voor:

A, Adverteerder van het Jaar
B, Bureau van het Jaar
C, Consistent Accent                                                                                                      

Deze speciale ABC jury staat onder voorzitterschap van drs. Jolande Sap.

Opmerking: Het is niet noodzakelijk dat er is ingezonden voor het SAN Jaarboek om in aanmerking te kunnen komen voor één van de ABC Accenten.

 

Adverteerder van het Jaar

Is het afgelopen jaar, onder andere door het hanteren van consumer insights, tot opvallende, vernieuwende en effectieve communicatie uitingen gekomen. En heeft zich duidelijk onderscheiden van andere adverteerders. Er is above- en below-the-line een herkenbaar en eenduidig merk en campagnebeleid gevoerd dat op een positieve manier heeft bijgedragen aan het merkimago van het bedrijf/product. Het media- en middelenplan moet aantoonbaar effectief zijn in relatie tot de doelgroep(en) en doelstelling(en).

Bureau van het Jaar

Heeft zich zakelijk (omzet) en creatief bewezen en heeft in het afgelopen jaar voor zijn klanten aantoonbaar succesvolle campagnes gecreëerd. Heeft weinig of geen klanten verloren. Behaalde reclameprijzen zijn indicatief en niet bepalend.
Het bureau staat in de belangstelling van de vakpers, bloggers/ vloggers en potentiële opdrachtgevers en vertaalt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en media in concrete oplossingen en concepten.

Consistent Accent

Het consistent voeren van een campagnebeleid vraagt om moed en doorzettingsvermogen. Moed die vaak beloond wordt met zakelijke successen en wellicht met een Consistent Accent. Deze prijs is voor de adverteerder die in zijn communicatie-uitingen de afgelopen 3 jaar een herkenbare en consistente thematiek en stijl heeft gehanteerd. Met name de looptijd van de campagne en de doorvertaling die is gemaakt in diverse communicatiemiddelen zonder daarbij de consistentie en de effectiviteit uit het oog te verliezen, zijn belangrijke criteria. Zowel het media- en middelenplan als de creatieve executie moeten aantoonbaar effectief zijn in relatie tot de gekozen doelgroepen en doelstellingen.

Zó verloopt de jurering

De jury die de ABC Groot Accenten toekent is samengesteld uit Hoofdredacteuren van de vakbladen, bestuursleden van de BvA en SAN, aangevuld met een tweetal externe deskundigen.
De genomineerden voor een Groot Accent worden voorgedragen door de 22 SAN juryvoorzitters van de 11 juryteams en redacties van een zestal vakbladen. Deze lijsten kunnen worden aangevuld met kandidaten die worden voorgedragen door de ABC jury. Op elke longlist staan 10 namen van kandidaten voor één van de drie overkoepelende jaarprijzen. Aan alle kandidaten wordt gevraagd om kort en bondig aan te geven (max. 2 vel A4) waarom zij vinden dat zij terecht genomineerd zijn. Vervolgens – op basis van deze argumentatie – stelt de ABC jury de shortlisten samen en blijven er in elke categorie – A, B en C – drie kandidaten over.
Alle kandidaten op de drie shortlisten worden uitgenodigd om een presentatie te geven aan de ABC jury op dinsdag 16 mei 2017 op het hoofdkantoor van PwC in Amsterdam. Daarna volgt opnieuw juryberaad en wordt de uitslag bepaald, die pas bekend gemaakt wordt tijdens de feestelijke SAN uitreiking op 1 juni 2017 in Studio 21 te Hilversum.

Samenstelling ABC Jury 2016

Onafhankelijke voorzitter: drs. Jolande Sap
Hoofdredacteuren vakbladen: Nils Adriaans (Adformatie), Elsbeth Eilander (Tijdschrift voor Marketing), Sjaak Hoogkamer (MarketingTribune) en Nicolette Hulsebos (FONK).
BvA bestuur: Heleen Crielaard (Rabobank) en vacature
SAN bestuur: Léontine Admiraal (PwC), Paul Geraeds (Bakker.com) en Aline van Keulen (KPN)
Externe deskundigen: Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) en Stephan Fellinger (De Zaak van Vertrouwen)

Mijlpaal: SANARCHIEF

Het GROOTSTE reclame archief van Nederland online: 3.322 campagnes van de afgelopen 11 jaar
Onderverdeeld in 11 categorieën, inclusief alle informatie over de doelstelling van de campagne, de doelgroep, strategie, concept, de namen van alle makers en RTV materiaal. Met één muisklik te openen.

Zoeken is vinden
SANARCHIEF is overzichtelijk, toegankelijk en compleet. Zoek op ’Categorie‘, ‘Adverteerder’, ‘Bureau’ of ‘Jaar’. Of nog leuker via ‘Trefwoord’ en jouw eigen naam.

SANARCHIEF: Inspiratiebron
voor campagnemakers