NIEUW: SAN Next Merkenbouwer

Nieuwe loot aan SAN stam: NEXT MERKENBOUWER 2019
In het kader van het gekozen thema voor het nieuwe SAN Jaarboek 2019 – WERK AAN JE MERK met als subtitel ‘Ode aan de merkenbouwers‘ –  werd het SAN bestuur geïnspireerd om jonge marketeers c.q. merkenbouwers te belonen voor hun inzet want zij zijn immers de toekomst. Daarvoor heeft de SAN samenwerking gezocht met het Executive Search bureau Top of Minds mede gezien hun ervaring en expertise op dit vlak. Janko Klaeijsen (Founder) was direct enthousiast om dit als partner de komende jaren samen met de Stichting SAN vorm te gaan geven.

Individuele jaarprijs voor jong marcom talent
Al meer dan 30 jaar worden de SAN Accenten gezien als de belangrijkste jaarprijzen voor adverteerders, reclame- en marketingbureaus.
Maar elke bekroning is een beloning voor het collectief, de prestaties van het team achter de meest succesvolle campagnes en concepten. Daar komt dit jaar verandering in. Met een SAN Accent voor jong marcom talent, leeftijd tot 30 jaar, is er nu een individuele jaarprijs voor de man of vrouw die volgens de jury (speciaal voor deze prijs samengesteld) de meest aansprekende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van een  onderscheidend merk, de Next Merkenbouwer.

Tijdens de Uitreiking van het 1ste boekexemplaar introduceerde SAN-voorzitter, Jeroen Hubert, deze nieuwe categorie, bekijk hier de bekendmaking.

Kosteloze deelname kandidaten. Wie nomineer jij voor?
Net als bij de ABC jaarprijzen voor de Adverteerder van het Jaar, het Bureau van het Jaar en de Consistent Accent is inzenden niet nodig. Kandidaten voor deze nieuwe jaarprijs kunnen aangemeld worden door zowel CMO´s van adverteerders, als Account of Strategy Directors van bureaus. Het sturen van een korte motivatie naar het SAN kantoor volstaat (graag snel naar: info@sanaccent.nl ). Vervolgens stelt de Next Merkenbouwer jury een longlist samen, dan de shortlist en tenslotte wordt tijdens de feestelijke Uitreiking van alle SAN Accenten op 30 september 2020 de naam bekend gemaakt van de eerste winnaar van de eerste individuele SAN Jaarprijs voor jong marcom talent: SAN Accent Next Merkenbouwer.

Opmerking
Het is niet noodzakelijk dat bedrijven/merken c.q. de kandidaten – die kans hebben om te worden geplaatst op de Considerationlist – hebben ingezonden voor het SAN Jaarboek om in aanmerking te komen. Voor de deelnemende kandidaten zijn er geen kosten aan verbonden. Wèl vragen wij lef, doorzettingsvermogen en nauwkeurigheid als een kandidaat wil deelnemen aan de verkiezing.

Criteria SAN Next Merkenbouwer
Kandidaten zijn maximaal 30 jaar oud, hebben maximaal 7 jaar relevante werkervaring op het gebied van marketing en/of marketingcommunicatie en zijn werkzaam bij een adverteerder in Nederland. Verder zijn de onderstaande criteria van belang.

De ontwikkeling van het merk
Werkt de kandidaat aan een onderscheidend merk en/of een merk dat een belangrijke groei heeft doorgemaakt?

De eigen bijdrage
Heeft de kandidaat een aantoonbare bijdrage geleverd aan het bouwen van het merk:

De groei van de kandidaat
Maakt de kandidaat een veelbelovende leercurve door? Wordt dit gestaafd door testimonials/referenties van manager en bureau?

Van Considerationlist naar Longlist, naar Shortlist
De Considerationlist wordt begin maart samengesteld nadat CMO’s van adverteerders en/of Strategy  of Account Directors van bureaus hun kandidaten hebben voorgedragen (één persoon per merk c.q. bedrijf) voor de, in hun ogen Next Merkenbouwer, met een korte motivatie. SAN maakt hiervan een concept Considerationlist alfabetisch en stuurt deze naar de jury Next Merkenbouwer. De juryleden sturen elk hun top 20 lijst met ranking, waarna de definitieve Considerationlist (max. 25 kandidaten) wordt vastgesteld.

Op basis van die Considerationlist zenden de juryleden hun Top 10 met ranking naar SAN kantoor. De definitieve Longlist wordt op basis van het rekenkundig gemiddelde vastgesteld (10 kandidaten). De 10 genomineerden worden dan gevraagd om een vragenlijst (plus CV) ingevuld retour te sturen. Dit vormt de basis voor de juryleden om de definitieve Shortlist met 3 kandidaten vast te stellen.

Op donderdag 17 september 2020 vindt bij Top of Minds in Amsterdam de jurering plaats. Na de presentaties van de drie genomineerden en een plenaire discussie, wordt er direct gestemd (NB de winnaar wordt pas bekend gemaakt tijdens de SAN Uitreiking in Studio 21 op 30 september 2020).
Locatie jurering: Top of Minds, Prins Hendriklaan 56, 1075 BE Amsterdam, vanaf 14.00 – 16.30 uur.

Samenstelling jury Next Merkenbouwer
Alleen aanwezige juryleden hebben stemrecht. Er bestaan geen volmacht stemmen. Alle informatie die de genomineerden overleggen en/of presenteren is STRIKT vertrouwelijk en mag NIET buiten de jury Next Merkenbouwer worden gedeeld met anderen.

Onafhankelijke voorzitter:
René Repko, Marketing/Retail expert 

Vijf juryleden:
Top of Minds, Janko Klaeijsen, Founding Partner
Adverteerder van het Jaar 2018, Arno de Jong, CMO Nederlandse loterij
Consistent Accent 2018, Michiel Dammen, CMO Dienst Publiek en Communicatie
Next VEA Legend, Tim van der Wiel, Founder GoSpooky
SAN bestuur/KPN, Yvette Belt-Beekman, Director Brand & Marketing Communicatie