Kopen=Kiezen

Oxfam Novib / N=5 communicatie-adviesbureau

Nominatie 2006

Bekijk deze campagne op pagina 344 van het SAN Jaarboek 2006.

Adverteerder
Oxfam Novib
Titel
Rechtvaardigheid
Bureau
N=5 communicatie-adviesbureau
Account
Judith Lavalette, Anneke Bos
Copy
Pim Kok
Art
Hakan Coskunsoy
Strateeg
Marc Oosterhout
Opdrachtgever
Tim van der Veer, Marieke Kamperman
Film/Productiemaatschappij
Hazazah Film Photography
Editor
Teun Rietveld
RTV-producer
Linda Kiphardt
Fotografie
Frank van den Beemt
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van Oxfam Novib
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van N=5 communicatie-adviesbureau
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie inzendingen

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Vanuit ‘Een rechtvaardige wereld zonder armoede’ wil Oxfam Novib niet alleen hulp bieden in ontwikkelingslanden, maar mensen in Nederland actief bewust maken van de rol die ze zelf kunnen spelen om de wereld rechtvaardiger te maken. Eerlijke handel is daarin een speerpunt: Oxfam Novib wil met deze campagne consumenten bewust maken om zoveel mogelijk eerlijk geproduceerde producten te kopen.

Doelgroep

Breed publiek met de focus op ouders met kinderen.

Strategie/Concept

Oxfam Novib introduceerde in november de Groene Sinterklaas als symbool voor eerlijke handel. Er is bewust voor gekozen om de campagne te voeren in aanloop naar de feestmaand. De intocht van Sinterklaas is het startpunt van de campagne. De groene Sinterklaas is de drager van de campagne, uiteraard samen met het gezicht van Oxfam Novib Dolf Jansen. Door aan te haken bij de oer-Hollandse traditie van het Sinterklaasfeest wil Oxfam Novib eerlijke handel uit de sfeer halen van de geitenwollensokken en een breed publiek betrekken bij eerlijke handel. Met de Groene Sinterklaas heeft Oxfam Novib een ijzersterke property in handen dat zich laat door vertalen in allerlei middelen om de komende jaren breed campagne te voeren om het bewust kopen van eerlijke producten steeds verder te bevorderen.

Media- en middelenstrategie

TV, Radio, Print en Outdoor zorgen ervoor dat bij de start van de feestmaand een zo groot mogelijk bereik is gerealiseerd in drie weken (van intocht tot pakjesavond). De Groene Sinterklaas is ook PR-matig benut en opgepakt door diverse media (Trouw, Parool, De wereld draait door, etc.). Ook was de Groene Sinterklaas live te bewonderen in winkelcentra en werden posters in scholen opgehangen. Op de actiesite vonden consumenten een overzicht van alle winkels waar eerlijke producten worden verkocht.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen