Ja of Nee

Ja of Nee

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport
Bureau
KesselsKramer
Jaar
2010
Paginanummer
330

Doelstelling

Zo veel mogelijk registraties realiseren in het donorregister.

Doelgroep

De 2.5 miljoen Nederlanders die positief tegenover orgaandonatie staan, maar de daad nog niet bij het woord hebben gevoegd.

Concept

Nederlanders blijken volgens onderzoek goed geïnformeerd over orgaandonatie en praten er meer over dan alle andere Europeanen. Dit heeft echter tot gevolg dat ze het onderwerp ingewikkelder maken dan het eigenlijk is en hun registratie blijven uitstellen. Deze campagne verlaagt de drempel door de registratieprocedure samen te vatten in een eenvoudig online formulier. Deze wordt zo vaak en dicht mogelijk bij de mensen gebracht en vereenvoudigt de kwestie tot één vraag. Ben je al donor? Ja of Nee.

Media- en middelenstrategie

Nadat JaofNee.nl nieuw bewustzijn voor orgaandonatie had gecreëerd met een massamediale campagne op radio, televisie, internet en outdoor, kon het oogsten beginnen, gericht op het converteren van specifieke doelgroepen. Mensen die online belastingaangifte deden, werden opgeroepen om hun DigiD ook te gebruiken om zich direct te registreren als donor. Hyves maakte van donorschap een permanent kenmerk in het persoonlijke profiel. En de online wervingsactie op Nu.nl tijdens de Donorweek in oktober maakte van orgaandonatie het gesprek van de dag. Deze samenwerkingen leverden een publicitaire waarde op van € 3.3 miljoen en hebben in 2010 tot meer dan 230.000 registraties en keuzewijzigingen geleid.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken