Via het piratenverhaal is een creatieve, innovatieve, gefaseerde, geïntegreerde aanpak gerealiseerd, middels marketingcommunicatie (radio non-spot 538, content deal Telegraaf), pr, interne communicatie, BTL, hospitality, activatie/event en outdoor spectacular. De verhaallijn begon half Juli in een stripboek, werd eind Juli doorvertaald naar het Pirateneiland in 3D en de online game, het kwam terug in z.g. 'theming' op het Pirateneiland en in de musical die tijdens SAIL op het eiland werd opgevoerd. Op innovatieve wijze is de ultieme beleving gecreëerd, door bijvoorbeeld de inzet van moderne technologieën zoals Augmented Reality (Pirateneiland 3D, ism Telegraaf), maar ook door het publiek mee te nemen in het Piratenverhaal met als hoogtepunt de inzet en realisatie van het Pirateneiland zelf. Gekoppeld aan een marketingactie voor de Pinniemaat met piratenstickers werd p.o.s. materiaal en (e)mailings ingezet.De gratis download van Armin van Buuren en de inzet van zijn social media netwerk ter promotie, de samenwerking met Radio 538 (ook op het gebied van social media), hebben voor het aanjagen naar de jong volwassene gezorgd. De Interne website SAILing maakte dat alle medewerkers van de ING geënthousiasmeerd werden voor het project.