Hey Google, ik wil praten met De Donald Duck

Hey Google, ik wil praten met De Donald Duck

Categorie
Smart Idea
Adverteerder
DONALD DUCK WEEKBLAD (DPG MEDIA)
Bureau
Greenhouse Conversational
Jaar
2020
Paginanummer
368

Nominatie 2020

Doelstelling

Een unieke ervaring creëren voor Donald Duck Weekblad binnen de Google Assistant en zo het 'Even lekker Donald Duck'-moment verlengen. Met kwantitatief minimaal 10.000 gesprekken, 50.000 interacties per maand en 5% terugkerend bereik en kwalitatief een gebruikerservaring van minimaal 4,5 op een schaal van 5.

Doelgroep

Enerzijds verlengt en verrijkt de voice-action de ervaring van de huidige lezers van Donald Duck Weekblad, maar de voice-applicatie laat ook potentiële lezers kennis maken met de vrolijke wereld van Donald Duck. Op deze manier breidt het weekblad niet alleen de belevingswereld en het aantal touchpoints met de doelgroep verder uit, maar is het ook aanwezig op een kanaal waar veel kinderen (early adopters van voice) zich bevinden.

Merkomschrijving

Donald Duck Weekblad is al ruim 68 jaar een ongekend populair stripblad voor jong en oud. Vele generaties lezen wekelijks de vrolijke avonturen van Donald en zijn vrienden uit Duckstad. Ook op digitaal vlak beweegt het merk mee met een o.a. een voice-action, typecursus, een game DuckWorld, diverse socialmediakanalen en een eigen webwinkel, de Donald Duck Shop.

Concept

Sinds de lancering van de voice-action kunnen lezers praten met 'De Donald Duck'. Vooral voor jonge kinderen voelt spraakgestuurde communicatie heel natuurlijk. Er zijn verschillende concepten zijn verenigd binnen één Google Action. Zo bevat de action een interactieve Donald Duck Quiz - die zowel individueel als in groepsverband kan worden gespeeld - en een Moppentrommel met vermakelijke en gethematiseerde moppen en raadsels. Zo is de Donald Duck content interactief gemaakt voor een jonge, digital savvy doelgroep.

Media- en middelenstrategie

Inzet van socialmediakanalen Donald Duck Weekblad (Facebook, Twitter, Instagram), een perslaunch met aanwezigheid van 5 DuckDenkers (klanbordgroep Donald Duck Weekblad). De website van Donald Duck (DonaldDuck.nl) waarop banners, pop-up, highlights en een volledige informatiepagina is geplaatst. Print-advertenties in diverse uitgaven van Donald Duck, een abonneebrief, nieuwsbrieven van Donald Duck Weekblad en een succesvol persbericht opgepakt door meer dan 20 (internationale) nieuwsmedia, waaronder Nu.nl, NuJunior, Emerce, Adformatie, Tweakers, Parool en Marketingtribune.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken