Citroën DS5 Twitterrace

Citroën DS5 Twitterrace

Categorie
Durables
Adverteerder
Citroën Nederland BV
Bureau
Euro RSCG
Jaar
2011
Paginanummer
186

Doelstelling

In het kader van de voorintroductie van de Citroën DS5, awareness en buzz genereren voor zowel de DS5 als het merk Citroën alsmede de centrale merkwaarde Créative Technologie laden.

Doelgroep

We richten ons niet alleen op de typische DS5 rijder (het premium, zakelijk segment) maar ook op het brede Nederlandse publiek.

Concept

Hoe maak je de DS5 het onderwerp van gesprek maanden voordat hij in de showroom staat? Door heel Nederland 1 dag de kans te geven hem te besturen via Twitter: de Citroën DS5 Twitterrace. We maakten een Facebook-pagina waarop de race via twee live streaming cams te volgen was. Via Google-maps was continue te zien waar de auto zich bevond. De bijrijder legde het publiek de keuze voor: gaan we links of rechts, richting Rotterdam of Amsterdam? Deze antwoorden werden omgezet in een percentage en bepaalden zo de route. De race startte op 17 november om 09:00 uur. Om 17:00 uur stopte de auto. De dichtstbijzijnde Twitteraar won de DS5 voor een jaar. Een uitgebreide PR campagne genereerde een waarde van circa 2,8 miljoen euro en een OTS van meer dan 38.000.000. Op de dag van de race stroomden de Tweets binnen met een gemiddelde van 524 per uur, waarmee hashtag #DS5race nummer 1 trending topic werd in Nederland. Het aantal likes op de Facebook-pagina steeg met 30,7%.

Media- en middelenstrategie

Om de race bekend te maken en aan te jagen zetten we naast een brede off- en online PR-campagne gericht op automotive-, lifestyle- en tech-gerelateerde media, ook Facebook ads in en banners op verschillende blogs. Daarnaast werden via Radio 538 de hele dag updates uitgezonden over het verloop van de race.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken